Детайли
„Дон Жуан“ от програмата на OPERA OPEN 2021 ще бъде първата опера от Моцарт, която се поставя на Античния театър от откриването му! Премиерата на 24 юли предлага силно провокативен прочит на полския режисьор Михал Знаниецки, който има над 120 оперни и театрални постановки по света, и музикално завръщане към корените на Моцарт от диригента Диан Чобанов, който като виенски възпитаник прави всичко възможно с инструментален и вокален ансамбъл да се доближи до оригиналното звучене на операта. Помага му и Драгомир Йосифов на хамерклавир за речитативите. Ролята на вечния прелъстител се изпълнява от полския баритон Марчин Борниковски, партнират му Евгений Арабаджиев, Евгения Ралчева, Марк Фаулър, Светлана Иванова, Александър Носиков, Ива Ананиева, Николай Бачев. Хореографията в спектакъла е на Мариана Крънчева, хормайстор е Драгомир Йосифов, а концертмайстор на Оркестъра е Милена Липова.
Режисьорът изгражда цялата си концепция на базата на идеите в движението #MeToo срещу насилието над жените. Целта е чрез изкуството да се отправи предупреждение към обществото – „червена лампа“ за остри социални проблеми, както и да се подскажат решения за справяне с тях, които са закодирани в произведенията. Според Знаниецки самият Моцарт е предсказал в операта си съвременния баланс в обществото, в който жените ще са водачи. Михал Знаниецки изправя Дон Жуан в „отчаян примитивен процес срещу невероятни жени. Модерни и смели. Силни да го последват и накажат. Силни дори да му простят греховете.“ Заедно с художника на декора Луиджи Сколио (Италия) той прави аналогии със „Сатирикон“ на Овидий и филма „Сатирикон“ на Фелини като пренася действието в термални бани като място на разпуснатост, в което водите измиват греховете. За целта на сцената е изграден истински басейн с римска мозайка, а Античният театър е преобразен с художественото осветление на Дариуш Албрихт и проекциите на Каролина Ячевич, в които са вплетени рисунки на сюрреалиста Рафал Олбински – специален гост на фестивала. Любопитна е трансформацията и символиката във втората част на постановката, когато действието се развива 40 години по-късно, а животът на остарелия Дон Жуан се е превърнал в истински „ад“.
Диригент – Диан Чобанов
Режисьор и костюмограф – Михал Знаниецки
Художник сценограф – Луиджи Сколио
Художествено осветление – Дариус Албрихт
Мултимедия и проекции – Каролина Ячевич
Автор на картини - Рафал Олбински
Диригент на хора - Драгомир Йосифов
Хореограф – Мариана Крънчева
Действащи лица и изпълнители:
Дон Жуан – Марчин Брониковски - гост
Донна Анна – Евгения Ралчева, Марияна Панова
Дон Отавио – Георги Султанов, Марк Фаулър
Командорът – Александър Носиков
Донна Елвира – Светлана Иванова, Вера Гиргинова
Лепорело – Август Методиев, Евгений Арабаджиев
Церлина – Жана Костова – гост
Мазетто – Евгений Арабаджиев
Оркестър, Хор и Балет на Опера Пловдив
Концертмайстор - Красимир Щерев