Представления
ЕСМЕРАЛДА - ПАРИЖКАТА СВЕТА БОГОРОДИЦА
Държавна опера-Стара Загора представят:
ЕСМЕРАЛДА
ПАРИЖКАТА СВЕТА БОГОРОДИЦА
Мюзикъл по романа на Виктор Юго
Музика Рикардо Кочанте
Оркестрация за голям симфоничен оркестър и рок група Людмил Горчев В
главните роли:
Есмералда Михаела Филева
Фролло Денис Иванов
Гренгоар Николай Моцов
Квазимодо Борис Тасков
Фебюс /Феб/ Димитър Райчев
Клопен Денис Бояджиев
Фльор де Лиз Ивон Иванова
Диригент Владимир Бошнаков
Режисьор Виолета Горчева
Хореография Марио Пиаца
Асистент хореограф Людовик Парти
Сценография и костюми Денис Иванов
Хормайстор Младен Станев
Концертмайстор Паулина Захариева
Оркестър, рок група, хор, балет на Държавна Опера-Стара Загора
Детско-юношеска студия за опера и балет на Държавна опера-Стара Загора
Прабългарска школа за оцеляване Бага-Тур Асистент режисьори Денис
Иванов, Пенка Александрова, Боряна Петрова, Пламен Асенов Корепетитори
Мануела Манолова, Мирослав Георгиев, Ерна Пушева Поетичен превод Йордан
Пеев Технически служби и ателиета на Държавна опера-Стара Загора
Есмералда – Парижката Света Богородица на Старозагорската опера – за
първи път на Пловдивска сцена
Михаела Филева в ролята на Есмералда
На 4 април, от 19.00 часа Старозагорската опера ще представи за първи
път в Пловдив на сцената на Дом на Културата "Борис Христов" своята
впечатляваща продукция на рок операта „Есмералда-Парижката Света
Богородица”. Автор на изключителната музика е Рикардо Кочанте, вдъхновен
от великата едноименна творба на Виктор Юго. Оркестрацията за голям
симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев. Либретото е написано
от Люк Пламондон. Романът е най-известното произведение на Виктор Юго,
една от най-четените книги във Франция, преведена на десетки езици.
Освен многобройните екранизации по мотиви на романа са създадени балети
и мюзикъли. Самият Юго смятал, че “Парижката Света Богородица” може да
послужи като основа за опера и дори самият той написал либрето. В ролята
на Есмералда зрителите ще видят Михаела Филева, Борис Тасков ще бъде в
ролята на Квазимодо, Николай Моцов - в ролята на Грeнгоар, Денис Иванов
- в ролята на Фроло. Участват още Димитър Райчев /Феб/, Ивон
Иванова/Фльор де Лиз/,
Денис Бояджиев /Клопен/, оркестър, рокгрупа, хор, балет, деца от
Детско-юношеската студия за опера и балет на Държавна опера-Стара
Загора,
представители на Прабългарската школа за
оцеляване „Бага-Тур”. Режисьор на спектакъла е Виолета Горчева, диригент
Владимир Бошнаков, хореограф е световноизвестният Марио Пиаца, автор на
сценографията и костюмите е Денис Иванов, хормайстор Младен Станев,
художественият превод е на поета Йордан Пеев.
„Водещ е монтажния кинопринцип, с резките и контрастни преходи,
екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати
от минимализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и
метрум, произтичащи от самия концепт /модел на жанра рок опера. Хорът,
който е главно действащо лице, присъства като метафора на Катедралата,
на Съдбата, на Провидението и Висшия разум” – акцентира режисьорът
Виолета Горчева.
Хореограф на „Not’r dame…” е световно известният Марио Пиаца: „Говорейки
за „Not”r dame” говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани
с танца са винаги заедно.
В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко
движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи
и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на
другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието. Всяко
хореографско движение съм поставил така че да експресирам живота и
смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите
или това, което се нарича мудра, това подчертава всяка музикална нота и
всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя „Парижката
Света Богородица“ е на много високо ниво. Отправям своите комплименти
към Държавна опера Стара Загора, за това, което виждам. Всички работим в
прекрасна хармония …“- споделя Марио Пиаца.
Диригент на постановката е Владимир Бошнаков: „След „Сънят на Пилат“ за
мен е огромно удоволствие да участвам в създаването на нова световна
премиера. За пръв път музиката към този мюзикъл, създаден преди почти 25
години, е създадена на компютър и записана в едно студио. От тогава до
днес се играе само на запис. На компютър са направени всички музикални
инструменти, всички хорови партии. С този запис солисти и балет шестват
по целия свят.
В Пловдив ще представим произведението с голям симфоничен оркестър, рок
група, голям и малък хор…Много съм щастлив ще имах възможността да
работя с Марио Пиаца, чиято концепция всички заедно ще реализираме по
най-добрия начин. Това, което той иска да пресъздаде с танц, ние ще
направим с музика от оркестър и глас. В момента, в който се сблъсках с
музиката, видях едни „музикални асансьори“, нещо което не може да се
определи като тенор, баритон, сопран, мецосопран…Солистите се
„разхождат“ по един огромен диапазон и покриват не само музикален, но и
психологически диапазон от пресъздаване на душевни състояния. От
мюзикъл, както и маестро Пиаца каза, правим опера. Тук няма текстове.
Действието върви от музикално произведение в музикално произведение,
които на брой са 51 + увертюрата всичко в рамките на два часа. Има сола,
дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места – драматична, но
много мелодична“.
Автор на сценографията и на костюмите е Денис Иванов:„Единствените
елементи, които илюстрират директно църквата са голямо изображение на
скърбящата мадона – една великолепна и безкрайно изразителна статуя на
Света Богородица от катедралата на Барселона /Погребението на Христос на
Хосеп Лимона и Бругера (1864 – 1934), създадена през 1920 г./, която,
композирана по определен начин в сценичното пространство, създава
усещането, че наблюдава с жалост действието и сякаш е съпричастна с
терзанията на героите и съпреживява с тях чувствата и пътя им. Другият
реален елемент са трите камбани, които символично маркират кулата на
Квазимодо и неговата обител. Костюмите са съвременни, без ангажираща
конкретика в епохата и стила, просто някога през 20-ти век. Изведени са
на преден план характерите на персонажите и тяхната социална
индивидуалност и специфика, като колорит” – е концепцията на Денис
Иванов.
За очарователната поп певица Михаела Филева Есмералда е дебютна роля в
мюзикъл. Обичаната поп изпълнителка ще зарадва своите
многобройнипочитатели, които ще могат да я аплодират в нейното ново
артистично амплоа. „За мен е чест, удоволствие и голям късмет да градим
образи с прекрасните колеги. Между нас има огромна eнергия, работим с
желание и любов и съм сигурна, че този наш плам ще стигне до публиката“.
Когато през 1998 година мюзикълът „Парижката Света Богородица” е
представен за първи път в Париж, той прави такъв фурор, че след година
вече е вписан в Книгата на Гинес заради интереса, който предизвиква.
Продажбите му на DVD носители изпреварват тези на блокбастъри като
"Батман" и "Игра на тронове".